Frustrationen vokser: Butikker kæmper med ineffektive IT-systemer

Flere og flere butikker og kæder oplever udfordringer med deres ERP-systemer. Opdag, hvordan du kan slippe af med ineffektive integrationer.

Har du også oplevet udfordringer, når du integrerer nye IT-systemer? Så er det på tide at undersøge mulighederne for effektivisering og finde en løsning, der matcher DINE arbejdsgange og forretningsbehov – i stedet for at du skal passe ind i din IT-leverandørs foruddefinerede kasser.

Det store spørgsmål: Integrationer eller en samlet platform? Hvad er den bedste strategi for dig?

Undersøg mulighederne grundigt

Der findes en lang række individuelle løsninger skabt til lagerstyring, ordrestyring, POS og bogholderi – og fælles for dem alle er, at de nemt kan integreres med de andre kendte og populære IT-systemer på markedet. Men det er et andet spørgsmål, om integrationen rent faktisk virker, og hvordan systemerne i virkeligheden kommunikerer med hinanden.

Når lagerstyring bliver til et mareridt

Erfaringer fra de seneste måneder viser, at især integrationen af virksomhedens ERP-system med en ekstern lager- og logistikløsning kan være en risikofyldt og omkostningstung affære. Desværre er der mange negative eksempler på kaotisk datamigrering, manglende funktionalitet og tab af overblik efter nye integrationer.

Flere og flere butikker og kæder har derfor indset, at der ikke skal eksperimenteres og bøvles med integration af forskellige systemer, der lægges “på toppen” af virksomhedens ERP.

Det er altid værd at undersøge, hvordan et komplet omnichannel forretningssystem ville fungere for dig, og hvilke muligheder der findes. Med et komplet ERP-system, der styrer dit lager, bogholderi, ordrer, webshop, værksted og fysiske butikker, er alle dine data og forretningsaktiviteter samlet ét sted, hvilket sikrer et meget højt niveau af synkronisering og automatisering på tværs af dine afdelinger. (For inspiration se vores case med Nautisk Udstyr: “Fra fragmenteret administration til et sammenkoblet system i butikskæden”)

Slip din digitale innovationskraft løs og automatisér dine arbejdsgange. Med et komplet ERP-system behøver du ikke længere bøvle med systemer, der ikke taler sammen. 

Tag kontrol over din forretning, og lad ikke et ERP-system begrænse din konkurrenceevne og udvikling

Få bedre dataindsigter

En stor fordel ved et omnichannel ERP-system er, at du ikke behøver at indsamle data fra eksterne værktøjer, som skal distribueres via virksomhedens eksisterende IT-infrastruktur. Det betyder, at du slipper for at vedligeholde data i adskilte systemer og undgår komplekse integrationer, der ofte resulterer i manglende overblik og begrænsninger i forhold til automatisering. 

Sammenlignet med individuelle IT-værktøjer har komplette ERP-systemer en højere grad af synkronisering mellem forskellige moduler, og det kan give dig enestående dataindsigter. På denne måde kan du træffe datadrevne beslutninger og optimere din forretning på en måde, der før var utænkelig.

Skræddersy funktionalitet til din butik / kæde

Hver virksomhed er unik, men det er de færreste ERP-løsninger, der er skræddersyet til specifikke brancher eller behov. Udviklingen af et individuelt ERP-system kan være ekstremt omkostningsfuldt og i mange tilfælde slet ikke lønsomt.

Ikke desto mindre er det altid værd at undersøge, hvordan andre virksomheder inden for din branche administrerer deres forretninger og løser deres udfordringer. For eksempel har en virksomhed inden for skov-, have- og parkbranchen ofte behov for en IT-løsning, der kan håndtere salg og udlejning (abonnementsstyring) samt service- og reparationsarbejde.  Det er en stor fordel at kunne synkronisere data fra disse forretningsaktiviteter med ens lager- og regnskabssoftware.

På den anden side har en legetøjs- eller tøjbutik måske behov for et system med avanceret POS- og webshop-funktionalitet, der understøtter hurtig ekspedition i butikken, effektiv plukning samt optimeret varemodtagelse og forsendelse.

Derfor er det afgørende at undersøge, om der findes en løsning, der er specielt udviklet til din branche, og om det er muligt at tilpasse denne løsning til de individuelle arbejdsgange i din butik. Det kan også være en god idé at konsultere din brancheforening for sparring og inspiration.

Slut med manglende funktionalitet

Hos Cloud Retail Systems ved vi, at alle butikker er unikke. Derfor giver vi stor fleksibilitet til vores kunder, og de har direkte indflydelse på deres ERP-systems funktionalitet. Med de intelligente moduler og micro-services i Sapera får du et ERP-system, der er designet til din butik, så du får præcis den funktionalitet, du har brug for – hverken mere eller mindre.

Vi har en stor portefølje af ERP-løsninger, udviklet til over 15 forskellige brancher, og vi er klar til at lave tilpasninger, så systemet matcher dine arbejdsgange. Da løsningen ikke skal udvikles fra bunden, får du en individuelt tilpasset løsning til meget konkurrencedygtige priser – uanset om du er en kæde eller en individuel butik.

Kickstart udviklingen: Stræb efter mere end blot at opretholde konkurrenceevnen

Det er måske ikke kun tid til at sige farvel til frustrationerne, men også til at omfavne de nye effektiviseringsmuligheder i din forretning.

Så uanset om du har kæmpet med ineffektive systemer, manglende funktionalitet eller blot ønsker at løfte digitalisering og automatisering i din butik til nye højder, er Sapera den rette løsning for dig. Vi holder konstant øje med den teknologiske udvikling, ændringer i lovgivningen samt udvikling i kundebehov og markedstrends. Og vi giver selvfølgelig gerne sparring og vejledning til vores kunder om de nyeste Sapera-funktioner, som de kan drage fordel af i deres hverdag.

Omfattende support og fokus på en succesfuld onboarding

Mange fokuserer primært på produktet og de løfter om funktionalitet, som leverandøren tilbyder. Mens moderne grænseflader og avancerede moduler er vigtige, er det supporten, der virkelig gør en forskel, når udfordringerne opstår. Derfor er det afgørende at undersøge, hvordan leverandører faktisk håndterer onboarding, daglig driftssupport og strategisk sparring.

Komplet supportpakke med Sapera

Cloud Retail Systems leverer ikke bare et system, men tilbyder tilmed en supportpakke, der omfatter strategisk rådgivning, datamigration, onboarding og  daglig driftssupport. Med vores fokus på at støtte din virksomheds behov i alle faser af digitaliseringsprocessen kan du være sikker på, at du altid har den nødvendige hjælp til rådighed.

Vores supportpakke dækker:

  • Sikker og effektiv implementering
  • Datakonvertering og -migration
  • Undervisning og sparring
  • Hurtig support i daglig drift
  • Strategisk rådgivning

Dine fordele ved at vælge Sapera:

  • Over 30 års erfaring med at udvikle forretningssystemer
  • 15 forskellige brancheløsninger
  • Over 250 tilfredse butikker og kæder, herunder KidsCool Shop, Design Cykler, Hvidt og Frit, Nautisk Udstyr, Ingvard Madsen.
Nyhedsbrev
Relaterede artikler

Læs vores andre artikler

Abonnementsstyring med Sapera

Abonnementsmodellen er blevet en populær forretningsmodel for mange virksomheder, både inden for detailhandel og servicebranchen. Uanset hvilken type abonnement du har brug for, giver Sapera dig mulighed for at administrere det hele fra én brugervenlig platform.

Find ud af, om Sapera er den rigtige løsning for dig!

Lad os tage en uforpligtende snak om ERP-systemer og brancheløsninger.